Znaki kolejowe – po lewej czy po prawej stronie jezdni?
Przejazdy kolejowe to miejsca, w których występuje potencjalne zagrożenie zderzenia się pociągu z samochodem. Aby zminimalizować ryzyko występowania kolizji i wypadków drogowych zarządcy dróg są zobligowani do stosowania odpowiedniego oznakowania przejazdów pociągów. Jakie znaki kolejowe stosuje się w infrastrukturze drogowej? Dowiedz się więcej i zobacz, kiedy kierowca musi zastosować się do znaków przed przejazdem kolejowym.
Rozmieszczenie znaków kolejowych
Słupki wskaźnikowe można umieszczać zarówno po lewej, jak i po prawej stronie jezdni. W tym przypadku wszystko zależy od poziomu skomplikowania zbudowanej infrastruktury drogowej oraz ukształtowania pobliskiego terenu.
Standardowym znakiem kolejowym jest także tzw. Krzyż Św. Andrzeja, który umieszcza się bezpośrednio w sąsiedztwie przejazdów kolejowych bez zapór. Wtedy należy zatrzymać całkowicie pojazd przed takim prezjazdem i upewnić się, że kontynuowanie podróży jest bezpieczne.
Znaki kolejowe – czy to znaki ostrzegawcze?
Jak najbardziej tak! Większość znaków kolejowych jest zaliczanych do kategorii oznakowania ostrzegawczego. Jeśli odpowiadasz za bezpieczeństwo ruchu drogowego na konkretnym odcinku drogi i w miejscu przecięcia torów z jezdnią asfaltową, musisz odpowiednio oznakować takie miejsce. Do tego użyjesz takich znaków kolejowych, jak;
- Znak A-9 Przejazd kolejowy z zaporami – ten informuje o tym, że kierowca zbliża się do przejazdu kolejowego wyposażonego w zapory lub półzapory. Wtedy najczęściej nie ma konieczności pełnego zatrzymania się przed przejazdem. Jeśli zapory są czynne, wystarczy zwolnić i zachować szczególną ostrożność.
- Znak A-10 Przejazd kolejowy bez zapór – najczęściej ostrzega o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego, który nie został wyposażony w zapory ani półzapory.
Dodatkowo przed znakami kolejowymi mogą zostać umieszczone tabliczki znamionowe, np. tabliczka T-7, która wskazuje na układ torów względem drogi. Dzięki temu kierowca może przygotować się wcześniej do przejazdu i dostosować swoją prędkość, aby zachować maksimum bezpieczeństwa.
Znaki kolejowe dostępne dla podmiotów odpowiedzialnych za oznakowanie miejsc przecięcia torów z jezdnią asfaltową znajdziesz na stronie sklepu internetowego: https://znakidrogowe24.pl/pl/c/Znaki-Kolejowe-G/343. Wytrzymałe, certyfikowane oraz zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach kupisz teraz w jednym miejscu z możliwością odbioru osobistego zamówienia na terenie Warszawy.[1]
Znaki kolejowe uzupełniające – co to takiego?
Do oznakowania torowisk stosuje się też dodatkowe słupki wskaźnikowe o oznaczeniach: G-1a, G-1b, G-1c oraz G-1d/e/f/. Na takich elementach infrastruktury drogowej widnieją: jedna, dwie lub trzy czerwone kreski. To one wskazują na odległość słupków od przejazdu kolejowego. Zgodnie z przepisami ruchu drogowego takie oznaczenia stosuje się na drogach o dopuszczalnej prędkości powyżej 60 km/h, a wtedy poszczególne z nich oznaczają:
- słupek z jedną kreską – 50-100 metrów od przejazdu,
- słupek z dwoma kreskami – 100-200 metrów od przejazdu,
- słupek z trzema kreskami – 150-300 metrów od przejazdu.
Kiedy dopuszczalna prędkość na drodze jest mniejsza niż 60 km/h odległości wskazywane przez słupki są zupełnie inne, a mianowicie:
- słupek z jedną kreską – 20-25 metrów od przejazdu,
- słupek z dwoma kreskami – 30-75 metrów od przejazdu,
- słupek z trzema kreskami – 50-100 metrów od przejazdu.
Sprawdzone znaki kolejowe i wiele innych oznaczeń drogowych znajdziesz w sklepie online Znakidrogowe24. Pełną ofertę znajdziesz pod adresem: https://znakidrogowe24.pl/.
Co więcej, słupki oznaczają tylko odległość pojazdu od przejazdu kolejowego. W miejscach, gdzie dodatkowo pojawia się znak STOP lub Krzyż Św. Andrzeja, każdy kierowca jest zobligowany do całkowitego zatrzymania auta.
[1] https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190002311
ARTYKUŁ SPONSOROWANY