Dieta cud istnieje? Przegląd najpopularniejszych diet ostatnich lat

Czytelniku! pamiętaj, że wszystkie informacje i porady zawarte na naszym portalu nie zastąpią indywidualnej konsultacji z fachowcem/lekarzem. Stosowanie treści zawartych na naszym blogu w praktyce każdorazowo powinno być konsultowane z specjalistą o odpowiednich kwalifikacjach. Redakcja i wydawca portalu nie ponoszą odpowiedzialności ze stosowania porad zamieszczanych na stronie.

Wiele osób przed sezonem wakacyjnym chciałoby zrzucić zbędne kilogramy i wprowadzić ciało w dobrą formę. W tym celu często sięgają po treningi dobrane przez doradców na siłowni. Innym elementem, który pomaga w osiągnięciu idealnej sylwetki, jest zmiana nawyków żywieniowych i wprowadzenie do jadłospisu posiłków z korzystniejszym składem. Jakie są cechy popularnych zdrowych diet? Którą z nich wybrać?

Dieta śródziemnomorska

Tego rodzaju diety większości z nas nie trzeba przedstawiać. Tradycyjnie jest ona kultywowana przez mieszkańców krajów śródziemnomorskich, ale coraz częściej jest wybierana przez osoby zajmujące inne tereny na całym świecie. Dieta jest oparta na produktach pochodzenia roślinnego takich jak produkty pełnoziarniste, warzywa, owoce, orzechy, nasiona, przyprawy i zioła. Głównym źródłem tłuszczu w potrawach jest oliwa z oliwek. Dodatkiem w diecie są ryby i owoce morza, a także nabiał i drób. Inne rodzaje mięsa są spożywane sporadycznie, podobnie jak słodycze i alkohol.

Dieta śródziemnomorska ma udowodnione działanie obniżające ciśnienie tętnicze krwi, poprawia kontrolę glikemii u cukrzyków, zmniejsza ryzyko chorób serca oraz zmniejsza stężenie we krwi lipoprotein LDL, czyli tzw. złego cholesterolu. W pewnych modyfikacjach dieta śródziemnomorska może być również polecana dla osób chcących zgubić kilka zbędnych kilogramów. [1]

Wadami diety jest cena niektórych produktów, które powinny znaleźć się w jadłospisie. W wielu miejscach w Polsce trudno jest kupić dobrej jakości ryby czy oliwę z oliwek w okazjonalnej cenie. Dania śródziemnomorskie są dobrym źródłem korzystnego błonnika pokarmowego, jednak czasem może to doprowadzać do powstawania wzdęć. Jeśli wystąpi ten problem, warto sięgnąć po ziołowe preparaty z koprem włoskim lub z imbirem albo po tabletki na wzdęcia z symetykonem. Symetykon nie wykazuje interakcji z innymi preparatami, więc może być stosowany u osób leczących się na choroby przewlekłe.

Dieta fleksitariańska

W dosłownym tłumaczeniu jest to elastyczny wegetarianizm („flexible” – elastyczny). Podstawowe założenia diety to ograniczenie spożycia mięsa w codziennej diecie, ale bez całkowitego wyeliminowania mięsnych produktów. Dieta powinna być odpowiednio zbilansowania i zaspokajać dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Ograniczanie spożywania mięsa do minimum sprawia, że podstawowym źródłem białka jest białko roślinne z nasion roślin strączkowych, np. groch, soczewica, fasola. Do produktów, które nie powinny znajdować się w codziennym jadłospisie fleksitarianów należą czerwone mięso, słodycze, dania typu fast-food i produkty wysokoprzetworzone.

Dieta fleksitariańska jest względnie łatwa do wprowadzenia i przestrzegania. Podczas jej stosowania mogą pojawić się objawy takie jak wzdęcia i uczucie pełności w jamie brzusznej, co jest spowodowane dużą zawartością produktów wzdymających. Niektórzy obawiają się, że ograniczanie mięsa może doprowadzić do niedoborów pokarmowych, ale dzięki odpowiedniemu zbilansowaniu posiłków ta dieta jest bezpieczna dla zdrowia. Dieta może okazać się skuteczna dla osób, które chcą schudnąć, ale nie chcą w pełni rezygnować ze spożywania pokarmów mięsnych. [2]

Dieta wolumetryczna

Główne założenie diety wolumetrycznej to spożywanie niskoenergetycznych (niskokalorycznych) pokarmów bogatych w składniki odżywcze, czyli owoców, warzyw, produktów pełnoziarnistych i niskotłuszczowego nabiału. Te produkty są bogate w błonnik oraz w wodę, co zapewnia poczucie pełności po jedzeniu i może sprzyjać utracie wagi. W tej diecie zalecane jest ograniczenie żywności wysokokalorycznej, czyli zawierającej duże ilości cukrów prostych i niezdrowych tłuszczów.

Potencjalna utrata wagi oraz ograniczenie spożywania cukrów i tłuszczów sprawia, że dieta może okazać się korzystna dla osób z podwyższonym ciśnieniem tętniczym, chorobami serca i cukrzycą. Jej wadą, podobnie jak w przypadku innych diet opartych w dużej mierze na produktach roślinnych, jest możliwość pojawienia się wzdęć. Można im jednak zapobiegać, stosując preparaty ziołowe lub leki z apteki. [3]

Z tego krótkiego przeglądu wynika, że mamy dostęp do rozmaitych rodzajów zdrowych diet. W wyborze planu dietetycznego należy wziąć pod uwagę obecny stan zdrowia, cele co do utrzymania/przybrania/zmniejszenia wagi oraz względy ekonomiczne, czyli po prostu cenę produktów dostępnych w sklepach. Warto poświęcić więcej czasu na zapoznanie się z popularnymi i zdrowymi dietami oraz wybrać tę, która będzie dla nas najodpowiedniejsza. Można zrobić to samemu lub z pomocą wykwalifikowanego dietetyka.

Bibliografia

[1]       M. A. Martínez-González, A. Gea, i M. Ruiz-Canela, „The Mediterranean Diet and Cardiovascular Health”, Circ Res, t. 124, nr 5, s. 779–798, mar. 2019, doi: 10.1161/CIRCRESAHA.118.313348.

[2]       C. A. Forestell, „Flexitarian Diet and Weight Control: Healthy or Risky Eating Behavior?”, Front Nutr, t. 5, s. 59, lip. 2018, doi: 10.3389/fnut.2018.00059.

[3]       „Volumetrics Diet Plan Review: Foods and Effectiveness”. https://www.webmd.com/diet/a-z/volumetrics-what-it-is (dostęp 30 czerwiec 2023).

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

17 + 15 =